Rejestratory

Sercem systemu jest zwykle niewidoczny, schowany gdzieś w bagażniku rejestrator CCTV. Dostępne są najróżniejsze konfiguracje. Od prostych dwukanałowych z rejestracją Video SD, poprzez czterokanałowe umożliwiające rejestracje obrazu w wysokiej rozdzielczości, aż po bogato wyposażone systemy, mogące zapisywać obraz w najwyższej rozdzielczości D1, rejestrujace również prędkość, położenie, oraz przeciążenia oddziałujące na pojazd. Topowe wersje posiadają dodatkowe moduły, takie jak WiFi, komunikacje GSM, interface LAN i wiele innych.








.

Kamery

Źródem sygnału są przetworniki wysokiej jakości. Kamery można podzielić na trzy kategorie. W systemach mobilnych wyróżniamy dwie:
Kamery miniaturowe - proste urzadzenia stosowane wewnatrz pojazdów. Charakteryzuja sie zwykle stalym obiektywem i dosc niską rejestrowaną rozdzielczoscią. Spotyka się kamery miniaturowe posiadające moduł audio (mikrofon umożliwia prostą rejestracje dźwieku) oraz moduł podświetlania IR (kamera moze widziec w ciemnosci). Kamery kompaktowe lub czasem box - profesjonalne urządzenia które w małej zgrabnej obudowie ukrywają nawyższej jakosci matrycę CCD, dodatkowo posiadające wiele czujników i filtrów przeciwzakłuceniowych. Kamery te idealnie nadają się do pojazdów ze względu na zwartą, przewaznie metalową obudowę, a takze na możliwość dołączenia spersonalizowanego obiektywu - zawsze spełnią oczekiania użytkownika.

Obiektywy

Urządzenia które kompleksowo przygotowują światło padające na matrycę kamery. Zastosowanie odpowiedniego obiektywu umożliwia sprecyzowanie głębi ostrości, ustalenie jasności oraz docelowej jakości obrazu. Paleta dostępnych produktów jest bardzo szeroka. Od zwykłych stałoogniskowych "oczek" do kamer wewnętrznych, przez regulowane obiektywy ze zmienną ogniskową, aż po obiektywy widzace w spektrum podczerwieni.
Na osobną uwagę w systemach mobilnych zasługują urządzenia posiadające fukncje przesłony tzw AutoIris. Działaja one identycznie jak źrenica w oku ludzkim - W czasie nasłonecznionego dnia zwężają się, regulując prześwietlenie, a w półmroku rozszerzają - nadal umożliwiając rejestrowanie obrazu. Wszystko to dzieje sie automatycznie - Przez sygnały otwarcia i zamknięcia wysyłane przez czujniki kamery.

Okablowanie i przyłącza

Czesto pomijanym, lub traktowanym z nienależytym szacunkiem tematem na etapie projektowania systemu jest rodzaj okablowania i jakość użytych końcówek. Nawet najlepsza kamera nie zapewni nam zarejestrowania należytej jakoości obrazu, jeśli kabel sygnałowy nie bedzie posiadał właściwych dla niej parametrów, a przewód zasilajacy będzie za cienki, żeby dostarczyć jej właściwą ilość zasilania. Nie mniej ważne są wysokiej jakości końcówki. W systemach mobilnych powinno się stosować jedynie zaciskane na maszynie końcówki sygnałowe oraz lutowane przewody zasilajace. Z wieloletniego doświadczenia wiem, że drgania w pojeździe powodują szybkie zużycie się łączy.

Monitor podglądowy

Kwestia monitora dołączonego do zestawu stanowi już osobną, nie wpływajacą na jakość nagranego materiału, kwestię. Dla wygody użytkownika stosuje się jak największe przekątne ekranu, jednak z zachowaniem standardów bezpieczeństwa oraz estetyki, także tutaj nie można przesadzać. Zwykle w pojazdach osobowych stosuje się ekrany o przekątnej 6"-8", w ciężarowych czasem do 10". Osobno traktowane są tu pojazdy nauki jazdy - Monitor podglądowy wg ustawy o egzaminowaniu musi umożliwić egzaminatorowi na bierząco potwierdzenie sprawnosci systemu oraz stwierdzenie nagrywania w danym momęcie materiału Video, oraz audio. W tym przypadku powinien być niezawodny.

Ważne:

Kontakt:

biuro@kamera.auto.pl
serwis@kamera.auto.pl
wroclaw@kamera.auto.pl

Schematy:

Trzy przykładowe schematy systemów montowanych przez kamera.auto:

Wersja Mini
Wersja MAXI
Wersja TURBO